Într-o poezie pe care am învățat-o în școala primară se spunea astfel: „Cuvântul mamă‑i un cuvânt/ Cum nu e altul pe pământ/ Mai luminoasă ca o rază/ Ea viața noastră o veghează...” Poezia era mai lungă, însă mi-au plăcut doar aceste versuri. Elogiul mamelor creștine s-a făcut demult, cu fapta și cu cuvântul. Educația familială a creștinilor a fost ilustrată cu numeroase figuri de sfinți și de mari slujitori ai Bisericii și ai societății. Unele mame celebre, cunoscute drept educatoare ideale, sunt numai câteva din multele care au făcut din copiii lor oameni de valoare creștină și socială: mama Sfântului Ioan Gura de Aur - Anthuza; mama Sfântului Vasile cel Mare - Emilia; mama Sfântului Grigorie Teologul sau Grigorie de Nazianz - Nona; mama Fericitului Augustin - Monica ş.a..
Pedagogia lor venea din credință și din învățătura Sfintei Scripturi, această Carte a Vieții care spune: „Creșteți pe copii în învățătura și în povața Domnului” (Efeseni 6, 4). Această învățătură și povață au transmis-o și au pilduit-o cu dragoste. Când o mamă își iubește și își crește copilul ca o mamă creștină (cu simțul răspunderii pentru viața și mântuirea lui, urmărind să facă din el nu doar un om de carieră lumească obișnuită, ci un om întreg, mare la suflet, înzestrat cu calități morale, bine plăcut lui Dumnezeu), ea găsește puterea și mijlocul de a revărsa inima sa în inima lui, de a atrage gândurile, sentimentele, dorințele sale în ale copilului, de a-l îndruma pe calea binelui și a virtuților. Găseşte puterea de a face din copil om după voia lui Dumnezeu, om al lui Dumnezeu.
Dogmatica Ortodoxă, vorbind despre consecințele unirii ipostatice (Dumnezeu și Om), învață că Fecioara Maria este „Născătoare de Dumnezeu”- așa cum a stabilit Sinodul ecumenic de la Efes în anul 531, iar din această dogmatizare rezultă că Fecioara Maria este „pururea fecioară” înainte de nașterea, în timpul nașterii și după nașterea Mântuitorului Iisus Hristos.
Maica Domnului - model atât al fecioarelor, cât și al mamelor
Maria este Theotokos, adică omul care a dat naștere Fiului lui Dumnezeu prin puterea Lui. Ea nu este o zeiță și nici modelul femeilor în sens secular. Ea este Femeia. Ea este Fecioara. Ea este Mama. Este în chip special slujitoarea smerită în care Dumnezeu a împlinit lucrarea Sa, persoană liberă – curățită prin Har – care s-a făcut iubire-răspuns la Iubirea lui Dumnezeu și care a arătat sfințenia, înnoirea omului prin sălășluirea în el a Duhului.[1]
Înzestrată cu puteri dumnezeiești și cu sentimentalitatea maternă de mamă dumnezeiască și omenească, Maica Domnului este model atât al fecioarelor, cât și al mamelor: „Tu care L-ai născut și crescut trupește pe Fiul lui Dumnezeu-Tatăl, și care ești inimă de mamă îndumnezeită, și care ești raza Tatălui, cea plină de lumina cunoștinței și de căldura vieții; și ale cărei rugăciuni sunt cugetări îngerești, și ale cărei mile sunt renașteri; și în care stropul de dumnezeire s-a desăvârșit, prin nașterea ta cea preacurată din sfinții tăi părinți, Ioachim și Ana, prin rugăciunile tale cele neoprite către Dumnezeu, prin virtuțile și prin durerile tale„ [2].
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu – „arhetipul” femeii creștine
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu a devenit „arhetipul” femeii creștine și destinul tuturor femeilor creștine care își vor îndeplini menirea, dacă o vor urma pe Maica Domnului cu candelele aprinse, ca fecioarele cele înțelepte, prin dobândirea darurilor Duhului Sfânt. Dar întrucât a fost Născătoare de Dumnezeu și pururea Fecioară, înainte, în și după naștere, Ea nu poate fi ajunsă de nici o femeie. Ea rămâne idealul spre care tind femeile cu adevărat creștine, dar acest ideal nu poate fi ajuns niciodată.[3]
Femeile, pentru a o urma pe Maica Domnului, trebuie să se supună și ele în fața lui Hristos, care le cheamă la împlinirea menirii lor, la sfințenia vieții, la sacralitatea creștină, asemeni Ei: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38); având convingerea și credința că prin rugăciunile Maicii Domnului vor putea să-și îndeplinească menirea lor în zilele de azi.
Emanuela Aftimescu-Deleanu
Articol publicat în nr. 1, anul 2 al revistei parohiale Vino și vezi
[1] Pr. Adrian Dinu, Fecioara Maria – prototip al vieții duhovnicești, tâlcuire a operei Sf. Irineu de Lyon, Editura Trinitas, 2008, pp. 211-213
[2] Vartolomeu Stănescu, Femeia în Biserică, familie și societate, Arhiepiscopia Râmnicului, Editura Sfântului Antim Ivireanu, Râmnicu Vâlcea, 2011, pp. 21-22
[3] Preot Nicolae Streza, Femei biblice și o preoteasă model, Editura Credința strămoșească, f.a., pp. 58-80